Vissza / Mozibáró / Cinematology / Péntek esti frász – Cronos
series_15082

Péntek esti frász – Cronos

Sötét lelkű angyalok, mechanikus rovarok és vámpír nagyapók Guillermo del Toro első filmjében.

Igaz, hogy Guillermo del Toro legújabb filmje, a Bíborhegy nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a mexikói rendező még így is a legnagyobb kortárs mozis mesemondók egyike. Mesélőkedve nemcsak „könnyedebb” hollywoodi darabjait (Hellboy 1-2, Penge 2, Tűzgyűrű) jellemzi, hanem még a spanyol polgárháborúban játszódó, komorabb alkotásain is (Ördöggerinc, A faun labirintusa) átüt. A jó mesék mindig az ijesztő valóság tükörképei, ezzel Del Toro is tisztában van, talán ezért is áll a horror zsánere a legközelebb a szívéhez. Ugyanakkor bemutatkozó filmje, az 1993-as Cronos nem tekinthető klasszikus értelemben horrornak, azonban ez sem semmit se von le értékeiből.

cda140e2fab019405d09244d18f49f8e

Egy 16. századi alkimista feltalált egy Cronos nevű szerkezetet, egy rovart formázó robotot, ami örök életet és fiatalságot biztosít gazdájának. Pontosabban gazdatestjének, mivel az aranyszínű kütyü a delikvens vérével tartja magát működésben, aki így szépen lassan vámpírrá válik. Ördögi logika… Századok múlva a Cronos egy idős mexikóvárosi régiségkereskedőhöz, Jesús Grishez (Federico Luppi) kerül, aki használni is kezdi a kis masinát. Az előnyök mellett nemsokára a hátrányokat is megtapasztalja, mivel egyre jobban kívánja a vért. Ráadásul egy haldokló amerikai milliomos (Claudio Brook) is pályázik a Cronosra, aki még az öreg meggyilkolásától sem riad, csak hogy megszerezhesse a szerkezetet. Jesus azonban „feltámad”. A boncasztalon. Vámpírként.

YdxA9vIFmYw.maxresdefault

Rovarok, gótika, vámpírok, katolicizmus- Del Toro fétisei már debütáló filmjében is kidomborodnak, mint ahogyan a vörös és kék színekhez való vonzódása is. Erről mondjuk Guillermo Navarro tudna hosszasan mesélni, aki ettől a filmtől kezdve lett Del Toro állandó operatőre. Bár a Cronos nem egy nagy költségvetésű mű, a látványvilágra még így is nagy gondot fordítottak. Monumentalitást persze ne várjon senki, sokkal inkább a Del Toróra jellemző ízlést és ötletességet! Még Rembrandt  A meditáló filozófus című festménye is megidéződik.Ami Tim Burtonnál a denevérraj, az Del Torónál az ízeltlábúak rendje, aminek  példányait találóan helyezi párhuzamba a vámpírokkal, ez esetben egy robotrovar alakjában. A vámpírlét ugyanakkor itt egy szimbiózis eredménye, a vámpírgép és vámpirizált gazdatest kölcsönös függősége. (A parazitizmus és vámpirizmus közti hasonlóságot lásd még a Penge 2-ben és a The Strain-A kór című sorozatban.) A rendező a katolikus ikonográfiát is kiforgatja, már maga a főhős is egy morbid Krisztus-figura, a főgonosz szadista unokaöccsét pedig egyenesen Angelnek hívják. Őt egyébként Del Toro visszatérő színésze, Ron Perlman alakítja, aki talán a legárnyaltabb karakter az egész filmben, a nagybátyja lelki terrorjától szenvedő figurát néha már-már szánjuk. Már amikor nem a főszereplőt veri halálra.

perlman-broken-nose

Ebből is kiolvasható, hogy a filmben kissé egysíkúak a szereplők. A rosszak világ nagy rohadékok, a jók szörnyen jók, még akkor is, ha vámpírrá válnak. Akik fausti elkárhozásra vágynak, azok csalódni fognak, mivel Jesúst nem bolondítja meg a halhatatlanság, ami tulajdonképpen egy élőhalott állapot. Igazából, ahogy a bevezetőben is leírtuk, ez egy felnőtteknek szóló szomorú mese, nem egy borzongató horror. Még gyerekszereplő is van, a főhős néma kisunokája, Aurora (Tamara Shanath egyszerre visszafogott és szerethető) személyében. Mondjuk sokkoló momentumokban még így sincs hiány, a krematóriumban játszódó jelenetet meg zabálni fogják a fekete humorért rajongók, vannak viszont a maguk módján „aranyos” pillanatok is , Drakula koporsója például egészen „gyerekbarát” kontextusba kerül.

A Cronos egy hamisítatlan vámpíros mesefilm, azonban nem úgy, mint a Hotel Transylvania, szóval gyerek kezébe nem való. Sötét és melankolikus történet, ami a felszínen egyszerűnek tűnik, mint egy vérszívó szívébe mélyesztett karó, mégis szájbarágástól mentesen közli tanulságát a jelenkor örök fiatalságot hajszoló, botoxtól felpuffadt arcú emberének. Nevezetesen azt, hogy a halhatatlanság kurvára nem szuper.

A cikk szerzője Tóth Iván

Mozibuzi vagyok. Egyéb perverzióimat hagyjuk!

Esetleg nézd meg ezt is:

star-wars_-the-force-awakens-04

Star Wars: The force awakens trailer

Na ki találja meg Mark Hamill-t a legújabb trailerben? A tegnapi plakátról lemaradt, de aki ...