Vissza / Kultúrcirkáló / Életmód / Divat / A kelet asszonyainak kultúrája magyar testben
háttérkép

A kelet asszonyainak kultúrája magyar testben

A keleti kultúra sok vonása elég idegen számunkra, azonban vannak területei, amiket talán pont az erős kontraszt tesz vonzóvá a szemünkben. Yasna (Kiss Andrea, orientális táncművész) múlthét szombaton ünnepelte tánciskolája, a Semiramis Orientális Tánciskola megalapításának 10. évfordulóját egy egész éjszakás gálával. Ennek apropóján, még az élmény hatása alatt beszélgettem vele a keleti egzotikus tánc hazánkban kialakult világáról.

Mennyi ideig tart a felkészülés egy ilyen egész estés gála megvalósítására?

Már egy évvel ezelőtt megfogalmazódott bennünk a gondolat, hogy jó lenne csinálni egy táncestet erre az alkalomra. Megkérdeztem a lányokat, hogy bevállaljuk-e, és mindenki azt mondta, hogy „persze, vágjunk bele!”. A tényleges szervezés nyár elején kezdődött, de a koreográfiarepertoár több év munkájának gyümölcse.

Úgy emlegetitek egymást, hogy a lányok. Ez hány embert jelent? Mindenki együtt dolgozott, hogy létrejöjjön ez az esemény?

Minden tanítványom benne volt, a legfiatalabbtól az idősebb korosztályig. Van egy orosházi csoportom, és most májusban indult egy kisebb, vásárhelyi is. Ez körülbelül 30-35 táncost jelent, akik aktívan részt vettek a szervezésben és a koreográfiák kivitelezésében.

Mindenki hobbiból táncol nálad?

Igen, természetesen. Mindannyian a tánc iránti szeretetből és tiszteletből tették bele a szívüket-lelküket, de egyébként is egy olyan társaság vagyunk, akik szeretnek együtt lenni, együtt táncolni. Azt hiszem, ez is motiválta őket.

Yasna táncol
Yasna táncol

Gyakran használjuk azt a kifejezést, hogy orientális tánc. Ez mit jelent valójában?

Ez egy összefoglaló név, amit a táncok egy nagyon tág körére használunk, elsősorban a keleti kultúrák mozgásvilágára. Szóval nem csak az egyiptomi táncstílusra korlátozódik, hanem Törökország, Görögország, vagy akár Izrael hastáncait is ide sorolhatjuk. Sokfajta műfajt, stílust, és a különböző tájakra jellemző folk elemek összességét jelenti.
Mégis úgy gondolom, hogy az orientális táncok legjelentősebb vonulata az egyiptomi, úgy nevezett „raks sharki”.  Ez egy kabaré stílus, amit monumentális művek jellemeznek. Akár 10-20 percesek is lehetnek és jellemzően már nagyzenekari kísérettel táncolják. A szememben ez a táncok királynője, mert ez igényli a legmagasabb szintű tánctudást.

Ezt a stílust ismerjük most mi hastáncként Magyarországon?

Főleg a zenei háttér miatt nálunk kifejezetten elterjedt a török változat is. Sok olyan török énekes van, akik pop műfajban a magyar zenei piacon is jelen vannak. A legismertebb képviselője ennek talán Tarkan, de biztos, hogy Arash és Mustafa Sandal neve sem hangzik idegenül a többségnek. Természetesen folk elemek is megjelennek az ilyen eseményeken és a versenyeken. Ott van például a „saidi”, vagy a „hajtánc”, amit szívesen táncolunk a „raks sharki” és a hagyományos stílusok mellett.

csoport
Az orosházi csoport egy próbája

Mit neveznél hazánkban a hastánc gyökereinek?

Az orientális táncok művelése jó pár évvel ezelőtt kezdődött el Magyarországon. Én úgy gondolom, hogy Tia indította ezt el elsősorban, akit azt hiszem, hogy a magyarországi hastánc megalapítójának is nevezhetnék. Ő külföldön ismerkedett meg a hastánc alapjaival, ezután autodidakta módon sajátította el, és létrehozta azt a mai, műfaji sajátosságokkal rendelkező stílust, amit táncolunk. A legtöbb fiatal mester-tanár az ő kezei közül került ki, például Maya és Shaba is az ő tanítványai voltak. Nem utolsó sorban nekem is volt szerencsém nála tanulni és nagyon nagyra becsülöm a művészetét.

Mennyit formálódott azóta az eredeti, keleti stílus a magyar közönség ízléséhez?

Tény, hogy kénytelen volt egy kicsit formálódni. A szakértő fülek számára, akik tudják, hogy a hastáncnak milyen rétegei, formái vannak, nem annyira idegen egy tradicionális zene, de az európai zenékhez szokott magyar közönség számára valamilyen szinten fogyaszthatóvá kellett tennünk. Ezért érvényesül nálunk jobban a popos vonal, ami azért sokkal könnyedebb és dallamosabb. Különböző show elemeket és eszközöket is használunk: gondolok itt a legyezőfátylakra, az ízisz-fátylakra, de bármilyen kiegészítő szóba jöhet, az egyik vendégfellépőnk ma este például egy karddal táncolt.

Elfogadott ez a popos stílus kimondottan szakmai berekben?

Természetesen, hiszen nagyon sokféle jól elhatárolt stílusban lehet táncolni, tehát a popos műfajnak is megvan a maga kategóriája.

pillanatkép
Pillanatkép a táncestről

Szubkultúra még nálunk a hastánc, vagy inkább úgy látod, hogy populárisnak mondható a közönség köreiben?

Én úgy látom, hogy elég népszerű, bár mindig vannak fanyalgók. Sokaknak eleve fenntartási vannak a hastánccal kapcsolatban bizonyos téveszmék miatt. Ezeket próbáljuk mi eloszlatni, hogy ne skatulyázzanak be minket. Vannak, akik szerint ez nem is igazi tánc, mert nem igényel tényleges tánctudást, csak egy kis riszálásnak gondolják. Éppen ezért fontos, hogy a stílusokat elkülönítsük egymástól és a tradíciókat megőrizzük, mind mozgásvilágban, mind zenében. Egészen komoly szabályok vannak rá, hogy milyen zenére mit lehet táncolni és természetesen a mozdulatoknak is mind megvannak a maguk pontos meghatározásai.

Szerinted mi ezeknek az előítéleteknek az alapja?

A filmek és a régi ábrázolások az sugallták az embereknek, hogy a hastánc az a szultán háremhölgyeinek arra használt eszköze volt, hogy a szultánt elbűvöljék és szórakoztassák. Ez is egy tévhit. Valójában ezek a nők az idejük nagy részét nem a szultánnal és nem is más férfiakkal, hanem együtt töltötték. Egy olyan közegben, ahol csak nők voltak elsősorban magukat próbálták szórakoztatni. Tehát a háremhölgyek főleg egymás között táncoltak.

Valójában a hastánc gyökereinek a termékenységi táncokat nevezhetjük, amik jelen voltak az afrikai és az egyiptomi vonulatokban is. Ezek főleg törzsi táncok, amiknek külön válfajai voltak, például a szülést elősegítő táncok. Az egésznek sokkal komolyabb és ősibb háttere van, mint ahogyan a legtöbben gondolnák, nem abból alakult ki, hogy a nők a férfiaknak „riszálják magukat”, hogy elcsábítsák őket.

A hastáncnak megvan a maga művészi vonulata. A legtöbb orientális táncművész komoly balett-tudással, vagy más versenyszintű táncos háttérrel rendelkezik. Sokkal komolyabb mozdulatokból áll ez, mint néhány riszálás.

Szerinted mit ad ez a tánc a táncosoknak?

Ha az élettani hatásait vesszük, akkor ugyan nem kimondottan zsírégető, de mindenképpen alakformáló és megtanítja a testizolációt is, ezáltal alapvetően megszépíti a mozgást. Hosszútávon szebb tartást, járást és általános kecsességet eredményez a táncosnál.

Semmiképpen nem korlátoznám ezt le csak nőkre, hiszen vannak férfi hastáncosok is, de ha a női oldalt nézem, akkor ebben igazán megélhetik a nőiességüket és kiléphetnek az anya, a dolgozó nő, vagy bármilyen a hétköznapi életben betöltött szerepköréből és egy kicsit művészek lehetnek. Összességében nagyon jó önbizalom fejlesztő és úgy gondolom, hogy az önmegvalósításnak is lehet egy formája. Hiszen mindannyian megérdemlünk valamit, amit szeretünk, és amivel igazán kifejezhetjük önmagunkat.

A cikk szerzője Mester Nikolett

Esetleg nézd meg ezt is:

MatthewCox_05

Hímzett valóság

  Először, amikor belebotlottam, egyből József Attila mindenki által jól ismert Óda című verse jutott ...